Het overzicht wordt getoond conform de gemaakte selecties in scherm Managementoverzichten: Opbrengsten.
Het onderdeel Tussenresultaten in Opbrengsten heeft 3 mogelijke overzichten:
- Inspectieoverzicht
- Schooloverzicht
- Bestuursoverzicht Trend
Alle drie de overzichten kunnen zowel op bestuurs als vestigingsniveau worden gemaakt.
Toelichting op velden en knoppen die in alle overzichten voorkomen
- VS: Hier wordt de gemiddelde vaardigheidsscore van alle leerlingen met geldige toetsresultaten getoond afgerond op 1 decimaal. De gemiddelde vaardigheidsscore wordt berekend op basis van de vaardigheidsscore (met 2 decimalen) van de leerlingscores in een afnameperiode van alle toetsversies van een toets. Het is dus niet nodig dat alle leerlingen in een groep dezelfde toetsversie maken.
- De afnameperiode Midden betreft de maanden januari - februari - maart.
- De afnameperiode Eind betreft de maanden mei - juni - juli.
- IO: Dit is de inspectieondergrens dat wil zeggen de norm voor de gemiddelde vaardigheidsscore die door de inspectie gesteld is. De inspectieondergrens is afhankelijk van het percentage leerlingen met een gewicht.
Signaalkleur: Als de gemiddelde vaardigheidsscore op of boven deze norm ligt, is de cel groen gekleurd. Is dit onder de norm dan kleurt de cel rood.
LET OP!
Met ingang van 1 februari 2016 beoordeelt de inspectie de tussenresultaten van scholen in het primair onderwijs niet meer. Daarom is in de notitie Analyse van waarderingen en opbrengsten januari 2016 de beoordelingswijze voor de tussenresultaten niet langer opgenomen.
- %G: Hier wordt het percentage leerlingen met een gewicht getoond. Dit percentage wordt bepaald aan de hand van het gewicht wat in ESIS staat bij ingeschreven leerlingen op een bekostigde schoolsoort. De peildatum die gebruikt wordt is 1 oktober van het geselecteerde schooljaar.
- Gemiddelde vaardigheidsscore bestuur: Hier wordt de gemiddelde vaardigheidsscore van alle leerlingen binnen het bestuur getoond, mits deze leerlingen een geldig toetsresultaat hebben voor de geselecteerde toets. Indien in het scherm Managemenoverzichten: Opbrengsten - Selectie is aangegeven dat leerlingen korter dan 1 jaar op school worden uitgesloten dan worden deze niet meegerekend in de hier getoonde gemiddelde vaardigheidsscore.
Toelichting knoppen
Via deze knop wordt het overzicht gesloten en komt u terug in het scherm Managementoverzichten: Opbrengsten - Selecties.
Via deze knop wordt het overzicht gesloten en komt u terug in het startscherm van de module Managementoverzichten.
of
U kunt het overzicht afdrukken en/of opslaan in PDF of in Excel. Elke tabel krijgt in PDF een eigen pagina en in Excel een eigen tabblad. In Excel kunt u verdere berekeningen uitvoeren.
Inspectieoverzicht
- Dit overzicht geeft een beeld hoe alle vestigingen score ten opzichte van de inspectieondergrenzen.
- Voor alle toetsafnames waar een inspectieondergrens voor aanwezig is, wordt een kolom met gegevens getoond.
Schooloverzicht
- Dit overzicht geeft per vestiging of locatie een beeld hoe er gescoord is ten opzichte van de inspectieondergrenzen, landelijk gemiddelde, eventuele eigen normen of bestuursnormen.
- Daarnaast wordt per niveau aangegeven welk percentage van de leerlingen met een geldig toetsresultaat die niveau behaald heeft.
Toelichting op velden specifiek voor dit overzicht
- Aantal leerlingen afname (LL afn): Het aantal leerlingen dat een geldig toetsresultaat heeft voor de toets met uitzondering van leerlingen korter dan 1 jaar op school als u dit in het scherm Managementoverzichten Opbrengsten - Selectie heeft aangegeven.
- Aantal leerlingen totaal (LL Tot): Het aantal leerlingen ingedeeld in de basisgroep op peildatum 1 februari (voor periode Midden) of peildatum 1 juni (voor periode Eind) met uitzondering van leerlingen korter dan 1 jaar op school als u dit in het scherm Managementoverzichten Opbrengsten - Selecties heeft aangegeven.
- LG: Hier wordt de norm voor de gemiddelde vaardigheidsscore die door CITO gesteld is getoond afgerond op 1 decimaal.
- EN: Hier wordt de eigen norm van de vestiging getoond indien deze is ingevuld in het scherm Managementoverzichten: Eigen normen. Dit veld kan dus leeg zijn.
Signaalkleur: - De cel kleurt groen als de gemiddelde vaardigheidsscore op of boven de EN is.
- De cel kleurt rood als de gemiddelde vaardigheidsscore onder de EN is.
- BN: Hier wordt de eigen norm van het bestuur getoond indien deze is ingevuld in het scherm Managementoverzichten: Bestuursnormen. Dit veld kan dus leeg zijn.
Signaalkleur: - De cel kleurt groen als de gemiddelde vaardigheidsscore op of boven de BN is.
- De cel kleurt rood als de gemiddelde vaardigheidsscore onder de BN is.
- Niveau: Afhankelijk van de selectie die u in het scherm Managementoverzichten: Opbrengsten - Selecties heeft gemaakt wordt hier het AE niveau of IV niveau getoond.
- Niveaupercentage: De selectie die u in het scherm Managementoverzichten: Opbrengsten - Selecties heeft gemaakt bepaald hoeveel kolommen hier getoond worden:
- 2 kolommen (optie A+B C+D+E)
- 3 kolommen (optie A+B C D+E of optie I+II III IV+V)
- 4 kolommen (optie A B C D E of optie I II III IV V)
Per kolom wordt het percentage getoond van de leerlingen met een geldig toetsresultaat dat dit niveau heeft gehaald.
Per toetsmoment (bijvoorbeeld M4 of E4) worden de leerlingen geteld die een niveau hebben gebaseerd op de normering in vergelijking tot het afnamemoment (dit is het gecorrigeerd niveau).
Signaalkleur optie A+ B C+D+E wordt getoond als deze gelijk of hoger is dan standaard %:
Niveau |
Standaard % |
Signaalkleur |
A+B |
50 |
Green |
C+D+E |
50 |
Rood |
Signaalkleur optie A+B C D+E wordt getoond als deze gelijk of hoger is dan standaard %:
Niveau |
Standaard % |
Signaalkleur |
A+B |
50 |
Green |
C |
25 |
Grijs |
D+E |
25 |
Rood |
Signaalkleur optie A B C D E wordt getoond als deze gelijk of hoger is dan standaard %:
Niveau |
Standaard % |
Signaalkleur |
A |
25 |
Groen |
B |
25 |
Groen |
C |
25 |
Grijs |
D |
15 |
Rood |
E |
10 |
Rood |
Signaalkleur optie I+II III IV+V wordt getoond als deze gelijk of hoger is dan standaard %:
Niveau |
Standaard % |
Signaalkleur |
I + II |
40 |
Groen |
III |
20 |
Grijs |
IV+V |
40 |
Rood |
Signaalkleur optie I II III IV V wordt getoond als deze gelijk of hoger is dan standaard %:
Niveau |
Standaard % |
Signaalkleur |
I |
20 |
Groen |
II |
20 |
Groen |
III |
20 |
Grijs |
IV |
20 |
Rood |
V |
20 |
Rood |
Bestuursoverzicht trend
- Dit overzicht laat zien hoe de vestigingen presteren op een toets en hoe dat in het verleden was, waardoor de trend zichtbaar wordt.
- Voor elke geselecteerde toets en leerjaar combinatie wordt een eigen tabel getoond.
Vergelijken Inspectieoverzicht en Opbrengsten in ESIS met de Managementoverzichten Opbrengsten
Het Inspectieoverzicht in ESIS (Overzichten en Exporten > Opbrengsten d.m.v. - Toetsoverzicht Inspectienormen -) bepaalt een gemiddelde op basis van de op 1 decimaal afgeronde vaardigheidsscore van de leerlingen.
In de module Managementoverzichten sluiten we aan bij de berekening van de Opbrengsten in ESIS en de Trendanalyse van Cito LOVS. De berekening van het gemiddelde vindt hierbij plaats op basis van de decimale vaardigheidsscore van de leerlingen.
Een vergelijking maken tussen beide Inspectieoverzichten zal dus verschillen opleveren in de getoonde gemiddelde vaardigheidsscore.
De Dwarsdoorsnede (Overzichten en Exporten > Opbrengsten) in ESIS toont bij de detailgegevens de op 1 decimaal afgeronde vaardigheidsscore, maar de berekening van het gemiddelde in de Dwarsdoorsnede grafiek is wel gebaseerd op de decimale vaardigheidsscore van de leerlingen.
Verschillende niveaunormen voor individuele leerlingen en groepsgemiddelden
Voor het toekennen van een niveau (A-E of I-V) aan een (gemiddelde) vaardigheidsscore, bestaan twee verschillende normtabellen. Voor individuele leerlingen wordt de tabel ‘Leerling’ gebruikt en voor groepen of scholen dienen we de tabel ‘Landelijk’ te hanteren. Dit zijn tabellen die Rovict van Cito ontvangt.
Managementoverzichten maakt net als de module Opbrengsten gebruik van de tabel ‘Landelijk’. Een gemiddelde vaardigheidsscore in Managementoverzichten kan daardoor een ander niveau opleveren dan diezelfde vaardigheidsscore voor een individuele leerling. Meestal is de tabel die we moeten hanteren om groepen te vergelijken met het landelijke gemiddelde iets soepeler dan de tabel voor individuele leerlingen.