NOAT en CUMI
NOAT staat voor Nederlands Onderwijs aan Anderstaligen. Basisscholen kunnen extra geld krijgen voor leerlingen die in aanmerking komen voor de NOAT-regeling. Scholen voor speciaal (basis-) onderwijs krijgen een extra financiering voor leerlingen die voldoen aan de CUMI-regeling.
CUMI staat voor Culturele Minderheden.
BRON
Voor de uitwisseling met BRON geldt dat de NOAT- en de CUMI-regeling gebaseerd wordt op de aanduiding NNCA. NNCA staat voor ‘Niet-Nederlandse Culturele Achtergrond’.
U kunt de NNCA-informatie invoeren via Mijn Menu – Leerlingen – Leerlingenadministratie – Inschrijvingen > Bekostiging.
Voor scholen voor Basisonderwijs gelden de volgende NNCA-categorieën:
- Niet van Toepassing: deze categorie dient u niet te gebruiken.
- Leerling heeft een niet-Nederlandse culturele achtergrond.
- Leerling heeft een Nederlandse culturele afkomst met inbegrip van Suriname, Antillen of Aruba.
Een leerling heeft een niet-Nederlandse culturele achtergrond als de leerling voldoet aan één van de volgende criteria:
- behoort tot de Molukse bevolkingsgroep;
- van wie ten minste één van de ouders of voogden geboren is in Griekenland, Italië, (voormalig/oud) Joegoslavië, Kaapverdië, Marokko, Portugal, Spanje, Tunesië of Turkije;
- van wie ten minste één van de ouders of voogden als vreemdeling rechtmatig verblijf heeft op grond van een verblijfsvergunning als bedoeld in artikel 28 of 33 van de Vreemdelingenwet 2000;
- van wie ten minste één van de ouders of voogden geboren is in een ander niet-Engelstalig land buiten Europa, echter met uitzondering van Indonesië.
Als een leerling niet aan een van deze criteria voldoet, is er sprake van een Nederlandse culturele achtergrond.
Voor scholen voor SBO en (V)SO geldt dat de CUMI-regeling gebaseerd is op NNCA :
- Niet van Toepassing (deze categorie dient u niet te gebruiken)
- Leerling heeft een niet-Nederlandse culturele achtergrond.
- Leerling heeft een Nederlandse culturele afkomst.
Een leerling heeft een niet-Nederlandse culturele achtergrond als de leerling voldoet aan één van de volgende criteria:
- behoort tot de Molukse bevolkingsgroep;
- van wie ten minste één van de ouders of voogden afkomstig is uit Griekenland, Italië, (voormalig/oud) Joegoslavië, Kaapverdië, Marokko, Portugal, Spanje, Tunesië of Turkije;
- van wie ten minste één van de ouders of voogden geboren is in Suriname, Aruba of de Nederlandse Antillen;
- van wie ten minste één van de ouders of voogden als vreemdeling rechtmatig verblijf heeft op grond van een verblijfsvergunning als bedoeld in artikel 28 of 33 van de Vreemdelingenwet 2000;
- van wie ten minste één van de ouders of voogden geboren is in een ander niet-Engelstalig land buiten Europa, echter met uitzondering van Indonesië.
Als een leerling niet aan een van deze criteria voldoet is er sprake van een Nederlandse culturele achtergrond.
Onder Engelstalige landen buiten Europa vallen de volgende landen: Verenigde Staten van Amerika, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. Alle andere landen buiten Europa kunnen dus beschouwd worden als niet-Engelstalige land buiten Europa.
Onder het niet-Europese deel van de voormalige Sovjet Unie vallen de volgende landen:
1. Armenië,
2. Azerbeidzjan,
3. Georgië,
4. Kazachstan,
5. Kirgizische Republiek,
6 Oezbekistan
7. Turkmenistan.
Dit zijn derhalve niet-Engelstalige landen buiten Europa. Alle overige landen behoren tot de Russische Federatie of behoren tot het Europese gedeelte van de voormalige Sovjet Unie.
Verdere inhoudelijke informatie over deze regeling kunt u vinden op www.bron.nl .
Enkele voorbeelden
Ouder/verzorger 1 is geboren in |
Ouder /verzorger 2 is geboren in |
Aanduiding NNCA Basisonderwijs |
Aanduiding NNCA speciaal (basis) onderwijs |
Nederland |
Nederland |
Nederlands |
Nederlands |
Nederland |
Marokko |
Niet-Nederlands |
Niet-Nederlands |
Suriname |
Nederland |
Nederlands |
Niet-Nederlands |
Suriname |
Turkije |
Niet-Nederlands |
Niet-Nederlands |
Suriname |
Suriname |
Nederlands |
Niet-Nederlands |
Nederland |
Polen |
Nederlands |
Nederlands |
Polen |
Polen |
Nederlands |
Nederlands |
Hongarije |
Hongarije |
Nederlands |
Nederlands |
Rusland |
Italië |
Niet-Nederlands |
Niet-Nederlands |
Armenië |
Oezbekistan |
Niet-Nederlands |
Niet-Nederlands |
Rusland |
Rusland |
Nederlands |
Nederlands |
Nederland |
Italië |
Niet-Nederlands |
Niet-Nederlands |
Turkije |
Turkije |
Niet-Nederlands |
Niet-Nederlands |
Suriname |
|
Nederlands |
Niet-Nederlands |
Polen |
|
Nederlands |
Nederlands |
België |
Duitsland |
Nederlands |
Nederlands |
Verenigde staten |
Canada |
Nederlands |
Nederlands |
Indonesië |
Indonesië |
Nederlands |
Nederlands |
Heeft u bij een basisschoolleerling bij Niet Nederlands: NNCA ingevuld, dan valt deze leerling onder de NOAT-regeling voor basisonderwijs. Is het een leerling van het speciaal (basis-)onderwijs, dan valt deze leerling onder de CUMI-regeling.