Deze instructie is alleen van toepassing voor reguliere basisscholen.
Met ingang van 1 augustus 2015 is de wet Registratie van leerlingen met een ontwikkelingsperspectief in het basisregister onderwijs in werking getreden. Daarom dient u vanaf nu de registratie van het ontwikkelingsperspectief uit te wisselen met BRON. U registreert hiervoor de ingangsdatum van het ontwikkelingsperspectief en indien van toepassing de einddatum. Ontvangt een leerling op een later moment opnieuw ondersteuning, dan dient u dit opnieuw te registreren en uit te wisselen met BRON. Bij een leerling kan dus meer dan één registratie van het ontwikkelingsperspectief worden geregistreerd, maar niet gelijktijdig.
Volgens richtlijnen van de inspectie dient u voor een leerling voor wie u extra financiering ontvangt vanuit het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs, een ontwikkelingsperspectief op te stellen en dit bij BRON aan te melden.
In ESIS zijn 4 stappen te onderscheiden. U kunt de ontwikkelingsperspectiefregistratie invullen bij de inschrijving van de leerling en in het ontwikkelingsperspectief van de leerling in het leerlingdossier (zie stap 1 en 2).
Stap 1
Registratie Ontwikkelingsperspectief invullen bij de inschrijving van de leerling
Leerlingen > Leerlingenadministratie - Inschrijving - Passend onderwijs
Op de pagina Passend onderwijs onder de inschrijving van de leerling zijn de volgende gegevens toegevoegd:
- Datum ingang
Hier vult u de ingangsdatum in van het ontwikkelingsperspectief. De ingangsdatum is een verplicht veld en dient aan een aantal criteria te voldoen:
o mag niet kleiner zijn dan 1-8-2015
o mag niet meer dan een jaar in de toekomst liggen
o mag niet hetzelfde zijn als er meer dan één registratie is (een periode mag niet overlappen met een ander periode). - Datum einde
Hier vult u de einddatum in van het ontwikkelingsperspectief. U mag deze ook leeg laten. De einddatum dient aan een aantal criteria te voldoen:
o moet liggen voor datum ingang van een volgende registratie
o moet groter zijn dan datum ingang van hetzelfde registratie
o mag alleen leeg zijn bij de laatste registratie
o mag niet meer dan een jaar in de toekomst liggen
o mag niet liggen na de uitschrijfdatum van de leerling (als deze is ingevuld). - U kunt per inschrijving meerdere ontwikkelingsperspectief registraties aanmaken. Dit kunt u doen door te klikken op de knop
.
Stap 2
Ontwikkelingsperspectiefregistratie invullen bij het OPP van de leerling
Onderwijs > Leerlingdossiers - Ontwikkelingsperspectief - Uitstroombestemming
Op de pagina uitstroombestemming van het ontwikkelingsperspectief zijn de volgende gegevens toegevoegd:
Dit zijn dezelfde gegevens als bij de inschrijving van de leerling. Past u bij het ontwikkelingsperspectief de gegevens aan, dan wijzigen ze ook op de pagina Passend onderwijs en vice versa. Voor de datum ingang en datum einde gelden in het OPP dus ook dezelfde criteria.
De enige functie die de OPP-pagina extra heeft, is de functie OPP doorgeven aan BRON Ja/Nee. Door deze functie heeft u de mogelijkheid om in ESIS een OPP aan te maken en deze niet uit te wisselen met BRON. Standaard staat de functie OPP doorgeven aan BRON op Nee. Dus als u niets doet, worden reeds aanwezige ontwikkelingsperspectieven niet uitgewisseld met BRON.
Stap 3
Uitwisselen met BRON
Uitwisseling > BRON module
Wanneer u de ontwikkelingsperspectiefregistratie bij de leerlingen heeft ingevuld, dient u de betreffende leerlingen uit te wisselen met BRON.
Stap 4
Afdrukken van het overzicht Ontwikkelingsperspectief BRON
Overzichten en Exporteren > Overzichten - Leerlingen - Ontwikkelingsperspectief BRON
Er is een overzicht beschikbaar waarop de leerlingen getoond worden met een ontwikkelingsperspectiefregistratie die uitgewisseld worden met BRON. De volgende afdrukopties zijn beschikbaar:
Daarnaast is de ontwikkelingsperspectiefregistratie toegevoegd aan de BRON-overzichten Ontvangstoverzicht en Registratieoverzicht.