In deze update:
- Nieuwe afnamemomenten B voor de Cito-toetsen
- Factoren en onderwijsbehoeften in Ontwikkelingsperspectief en Groepsplannen
- Overzichten Dashboard Mijn Groep van eigen groep.
Nieuwe afnamemomenten B voor de Cito-toetsen
Nieuwe B-normeringen van Cito in verband met de coronacrisis
Vanwege de coronacrisis heeft een deel van de scholen de E-versies van de Cito-toetsen niet op het standaard afnamemoment (half mei-eind juni 2020) afgenomen. Zij doen dit pas in de periode september-oktober 2020. Om deze resultaten te kunnen normeren, heeft Cito in juli nieuwe normen uitgebracht voor extra afnamemomenten B.
Uitgestelde afname
Als jouw school de E-afname heeft uitgesteld, dan neem je dezelfde E-versies begin dit schooljaar af. Deze worden dan genormeerd volgens een nieuwe B-normering. In ESIS zijn daarvoor nieuwe B-afnamemomenten toegevoegd. Er zijn niet daadwerkelijk nieuwe B-versies (of B-taken zoals Cito ze noemt) bijgekomen, maar je neemt de bestaande E-versies af op een ander afnamemoment. Omdat de afnameperiode dan samenvalt met het B-afnamemoment, krijgen de resultaten een gecorrigeerde normering. Er komen nieuwe normeringen voor de afnamemomenten B4, B5, B6 en B7 en enkele B8.
Het werkt eigenlijk hetzelfde als bij toetsen op maat. Je neemt bijvoorbeeld de E4-toets af in oktober van het volgende schooljaar. De leerlingen zitten dan al in groep 5 en de vaardigheidsscore op de versie E4 wordt genormeerd met de nieuwe B5-normering. Het resultaat krijgt dan een gecorrigeerde score, bijvoorbeeld II>III.
Nu beschikbaar in ESIS
De nieuwe afnamemomenten zijn nu aan ESIS toegevoegd. Het gaat om de volgende nieuwe afnamemomenten:
-
- Begrijpend luisteren B4, B5, B6, B7 en B8
- Rekenen-Wiskunde 3.0 B4, B5, B6 en B7
- Spelling 3.0 B4, B5, B6 en B7
- Begrijpend lezen 3.0 B4, B5, B6 en B7
- TV - Spelling niet-werkwoorden B7 en B8
- TV - Spelling werkwoorden B8
- TV - Grammatica B7 en B8
- TV - Interpunctie B7 en B8
- DMT 2018 B4, B5, B6, B7 en B8
- Woordenschat 3.0 B5, B6 en B7
Herberekening
Alle resultaten die in augustus en september van dit schooljaar zijn ingevoerd, worden alsnog opnieuw berekend en voorzien van een gecorrigeerde score. Maar de B-normeringen worden ook met terugwerkende kracht op alle resultaten toegepast die zijn behaald op het B-afnamemoment in voorgaande jaren. Met deze herberekening worden ook nieuwe functioneringsniveaus (FN) in ESIS toegevoegd.
Door de omvang wordt deze herberekening verspreid over een week uitgevoerd: tussen 30 september en 7 oktober.
Gevolgen voor verschillende functionaliteiten in ESIS
ESIS bevat diverse functionaliteiten waarin resultaten per afnamemoment verwerkt en gepresenteerd worden. De toevoeging van de nieuwe afnamemomenten heeft invloed op deze functionaliteiten en moest op sommige plaatsen worden aangepast. We lopen deze functionaliteiten hieronder langs.
Groepsplannen
- Probleem
De scorekolom in het groepsoverzicht van Groepsplannen zou zich zonder aanpassingen in de software door de nieuwe afnamemomenten anders gaan gedragen. De module zoekt voor de vergelijking met een vorig afnamemoment namelijk altijd naar het direct aansluitend vorig afnamemoment. De nieuwe B-momenten zijn echter geen ‘gewone’ afnamemomenten: scholen nemen immers de toets op het E-moment af. Als Groepsplannen na een B-afname terugzoekt naar een vorige score op het E-afnamemoment, kan Groepsplannen geen resultaat vinden en toont het dus geen vorige score.
Eenzelfde soort probleem speelt bij het berekenen van doelen. Na de E-afname wordt het doel gebaseerd op het volgende afnamemoment en dat is nu B geworden, terwijl je volgende afname waarschijnlijk op het M-moment zal plaatsvinden.
- Oplossing
Hiervoor is de volgende oplossing gemaakt. Je kunt Groepsplannen nu de opdracht geven om een afnamemoment te negeren. Zie de afbeelding.
Groepsplannen zal dan niet naar dat afnamemoment zoeken bij
- het bepalen van de vorige score
- én niet bij het berekenen van een volgend doel.
Gebruik je dus het B-moment of het E-moment niet, dan kun je dit afnamemoment selecteren bij Negeer afnamemoment. Zo krijg je toch een juiste groeiberekening. De selectie wordt opgeslagen voor alleen de groepsplanperiode waar in je werkte door in Groepsoverzicht op <Volgende> te klikken. Op dat moment wordt de selectie ook verwerkt in Leerlingdossier > Informatie uit groepsoverzichten voor dat vormingsgebied en de betreffende groepsplanperiode.
Tip!
Omdat je bij gebruik van de B-afname de toetsen waarschijnlijk in september of oktober afneemt, is het van belang om de startdatum van de eerste groepsplanperiode van dit jaar niet te vroeg in te stellen. Groepsplannen kan alleen een recente score vinden als deze niet meer dan 30 dagen na aanvang van de groepsplanperiode is afgenomen.
Voorbeeld:
Je hebt de toetsen op 22 september afgenomen, stel de startdatum van de groepsplan periode dan in op bijvoorbeeld 1 september. Dan vindt de eerste groepsplanperiode de B-afname als de recente score.
Optimalisaties
In de komende weken zullen we nog een aantal functies rondom Negeer afnamemoment verbeteren:
- Als je nu het scherm verlaat en een afnamemoment hebt genegeerd, zal ESIS de groei en de nieuwe doelen correct opslaan. Maar als je terugkeert in het groepsoverzicht staat de selectie weer op ---. Dit kan wat verwarrend zijn. Dit gaan we nog verbeteren.
- Leerlingdossier > Informatie uit groepsoverzichten kan de scores soms net anders tonen dan het groepsoverzicht in Groepsplannen. Bijvoorbeeld als er geen scorevergelijking gemaakt kon worden. Dan zie je in Informatie uit groepsoverzichten 2x dezelfde score. De groei en de doelen worden verder correct getoond. Ook dit probleem proberen we z.s.m. te verhelpen.
Ontwikkelingsperspectief
In het Leerlingdossier > Ontwikkelingsperspectief is het scherm in de stap Geplande groei verbreed, zodat de tabel de nieuwe afnamemomenten kan tonen.
Omrekeningen VS-Uitstroombestemming
De omrekeningen voor de Geplande groei en de OPP-grafieken zijn bijgewerkt op basis van de nieuwe normen voor de B-afnamemomenten.
Aanpassingen DLE’s
Vanwege de toevoeging van de nieuwe B-afnamemomenten heeft Boom de DLE’s opnieuw doorgerekend en zijn er aanpassingen gedaan in de omrekeningen. De nieuwe DLE-omrekeningen zijn toegevoegd aan ESIS.
Overige functionaliteiten
- Managementoverzichten
In Managementoverzichten zijn B-afnamemomenten (dus ook niet de al bestaande) nooit beschikbaar geweest. De nieuwe B-afnamemomenten zullen ook niet worden opgenomen in Management-overzichten. Dit schooljaar komt er een volledig nieuwe oplossing voor Managementoverzichten beschikbaar. Daarin zullen de B-afnamemomenten worden opgenomen. Om toch de nodige analyse op het B-afnamemoment van dit najaar te kunnen uitvoeren, kun je gebruik maken van de Dwarsdoorsnedehistorie onder Overzichten en exporten > Overzichten. Dit overzicht berekent groei, kan meerdere vestigingen in beeld brengen en zet de groei van leerjaren of groepen af tegen de landelijke gemiddelde groei.
Overige toevoegingen en aanpassingen in de toetsupdate
ADIT
De IQ-test ADIT van A-VISION is toegevoegd aan ESIS. De test kent de onderdelen:
- Totale intelligentie
- Non-verbale intelligentie
- Verbale intelligentie
Cito Engels Lezen en Engels Woordenschat
De nieuwe Cito-toetsen Engels Woordenschat en Engels Lezen zijn toegevoegd aan ESIS. In ESIS heten deze toetsen EngWs en EngLz.
NB: Voor deze toetsen zijn de B-afnamemomenten nog niet toegevoegd.
Cito |
|
Engels Lezen (EngLz) |
Toetsversies: M7 E7 M8 M7-digi E7-digi M8-digi |
Engels Woordenschat (EngWs) |
Toetsversies: M7 E7 M8 M7-digi E7-digi M8-digi |
Woordenschat 3.0
De nieuwe versies die horen bij de nieuwe kaartcombinaties E, F, G en H van de toets Woordenschat 3.0 zijn toegevoegd aan ESIS.
Activeren
Wanneer je gebruik wilt maken van toegevoegde toets- en toetsversies, activeer deze dan door ze aan te vinken in Toetsen > Toetsen activeren – Onderhoud toetsgebruik.
Factoren en onderwijsbehoeften in Ontwikkelingsperspectief en Groepsplannen
De invoer en verwerking van vakoverstijgende bevorderende en belemmerende factoren en onderwijsbehoeften is in deze release op een aantal belangrijke punten veranderd. Deze wijzigingen hebben betrekking op de onderdelen:
- Dashboard Mijn Groep
- Groepsplannen
- Ontwikkelingsperspectief.
Deze wijzigingen hebben consequenties voor de wijze waarop je met ESIS werkt. Lees deze releasenotes daarom goed door en informeer collega’s die de onderwijsbehoeften van leerlingen in ESIS invoeren.
Een nieuwe plek voor de algemene onderwijsbehoefte en de vakoverstijgende factoren
De plaats waar je de algemene onderwijsbehoefte in ESIS invoert, is veranderd.
Oude situatie
- In de module Groepsplannen (Mijn ESIS > Mijn Groep > Groepsplannen of Onderwijs > Groepsplannen) voerde je de bevorderende en belemmerende factoren en de onderwijsbehoefte in bij het groepsplan van het vormingsgebied.
- Dashboard Mijn Groep (Mijn ESIS > Mijn Groep) toonde je de algemene onderwijsbehoefte van het vormingsgebied Algemeen in de module Groepsplannen.
- Er was geen ‘link’ tussen de modules Ontwikkelingsperspectief (Mijn ESIS > Mijn Groep – via klik op Leerlingnaam/Uitstroombestemming of Onderwijs > Leerlingdossiers) en Groepsplannen als het gaat om factoren en onderwijsbehoefte.
Nieuwe situatie
- In de module Ontwikkelingsperspectief voer je de algemene onderwijsbehoefte voortaan in onder de nieuwe stap Onderwijsbehoefte.
- Hierbij kun je gebruik maken van een groslijst, waaruit je de behoeften aanvinkt en zelf nog tekst kunt aanpassen of aanvullen.
- Onder de nieuwe stap Onderwijsbehoefte in de module Ontwikkelingsperspectief kun je in de nieuwe situatie ook de vakoverstijgende belemmerende en bevorderende factoren invoeren.
- Dashboard Mijn Groep toont je de onderwijsbehoefte uit de module Ontwikkelings-perspectief.
- Het veld Onderwijsbehoefte kun je in de nieuwe situatie overnemen in de velden Onderwijsbehoefte van de groepsplannen van de verschillende vormingsgebieden.
- De bestaande functionaliteit, waarbij je de onderwijsbehoefte kopieert vanuit de groepsplannen van het vorige schooljaar, blijft daarnaast ook nog bestaan.
- De vakoverstijgende bevorderende en belemmerende factoren uit de nieuwe stap Onderwijs-behoefte in de module Ontwikkelingsperspectief kun je in de nieuwe situatie direct vanuit de module Groepsplannen raadplegen.
Eenmalige conversie en de nieuwe werkwijze
- Eénmalig is de inhoud van de velden Onderwijsbehoefte uit het laatste groepsplan Algemeen van dit of vorig schooljaar gekopieerd naar het veld Onderwijsbehoefte in de module Ontwikkelingsperspectief. Je hoeft die inhouden dus niet zelf te kopiëren.
- Het is van belang dat je de onderwijsbehoefte voortaan bijhoudt in de module Ontwikkelings-perspectief.
- Vormingsgebied-specifieke onderwijsbehoeften houd je nog wel bij in de module Groeps-plannen.
- Eénmalig is ook de inhoud van de velden Observaties bevorderend en belemmerend - uit het laatste groepsplan Algemeen van dit of vorig schooljaar - gekopieerd naar de nieuwe velden Cognitieve en didactische ontwikkeling bevorderend belemmerend in de module Ontwikkelingsperspectief.
Deze conversie is éénmalig. Pas je de onderwijsbehoefte in het groepsplan van het vormingsgebied Algemeen daarna nog aan, dan worden deze aanpassingen niet automatisch overgenomen in de module Ontwikkelingsperspectief.
Zichtbaarheid in Dashboard Mijn Groep
Het nieuwe veld Onderwijsbehoefte wordt gefaseerd overgezet naar Dashboard Mijn Groep. Het kan maximaal een week duren voordat de gegevens vanuit het nieuwe veld Onderwijsbehoefte zichtbaar zijn in Dashboard Mijn Groep. Op 7 oktober moeten alle onderwijsbehoeften in het dashboard bijgewerkt zijn.
En zo ziet dat eruit
Het Ontwikkelingsperspectief heeft een nieuwe stap: Onderwijsbehoefte.
Door in een veld te klikken, open je het veld en kun je erin schrijven. In het veld Onderwijsbehoefte onderaan de tabel, kun je bij het schrijven gebruik maken van een groslijst.
Bij het invullen van het veld Onderwijsbehoefte kun je gebruik maken van een groslijst. Je kunt de tekst daarna zelf nog aanpassen en aanvullen. Iedere keer als je de groslijst opent, vink je de items aan die je dan aan de bestaande tekst wilt toevoegen. De items worden altijd onderaan toegevoegd.
In Dashboard Mijn Groep wordt de onderwijsbehoefte uit de module Ontwikkelingsperspectief getoond. Deze bron is dus gewijzigd. De bron was voorheen het vormingsgebied Algemeen in de module Groepsplannen.
NB 1.: Als je op klikt, opent een pop-up. Daarin staat nu nog de knop naar Groepsplannen in plaats van de knop naar Ontwikkelingsperspectief. Dit wordt binnenkort nog aangepast.
NB 2.: Klikken op de uitstroombestemming van de leerling opent nu de stap Onderwijsbehoefte. Dit wordt binnenkort gecorrigeerd naar de stap Uitstroombestemming, zoals voorheen het geval was.
Je kunt alle velden uit de stap Onderwijsbehoefte inzien vanuit de module Groepsplannen met de knop <OPP van leerling inzien>.
Met de knop <Kopieer Onderwijsbehoefte> in de module Groepsplannen kon je al de teksten van het vorige schooljaar overnemen. Dit is uitgebreid met de opties om te kopiëren uit de module Ontwikkelingsperspectief.
Dashboard Mijn Groep-overzichten van eigen groep
De standaardrol Groepsleerkracht is aangepast zodat deze alleen nog overzichten kan maken vanuit Dasboard Mijn Groep (DMG). Dit ter voorbereiding op de aanpassing dat alle overzichten die vanuit DMG gemaakt worden, alleen nog groepen en leerlingen tonen waar de groepsleerkracht (medewerker) aan gekoppeld is.
Rechten standaardrol Groepsleerkracht:
Het recht op Mijn overzichten staat Aan en het recht op Overzichten uit.
Overzichten:
De overzichten die gemaakt kunnen worden, zijn onder te verdelen in 5 typen:
- met groepenkiezer
- met groepen/leerlingkiezer
- met leerlingkiezer
- een eigen kiezer
- geen kiezer.
In deze release zijn de overzichten met de groepenkiezer aangepast. De gebruiker ziet in het selectiescherm alleen de groepen (basis- of instructiegroepen) waaraan hij/zij als medewerker gekoppeld is. In komende releases worden groepen/leerlingkiezer- en leerlingkiezer-overzichten aangepast.
Wijzig je de peildatum dan worden de groepen getoond waar je op dat moment aan gekoppeld was.