Inhoudsopgave
2 Informatie uit ESIS verzamelen
3 Activeren van de koppeling met de applicatie van het samenwerkingsverband
4 Aanvraag verzenden naar het samenwerkingsverband
4.3 Een aanvraag wijzigen of verwijderen
4.4 Overzicht van alle opgeslagen en verstuurde aanvragen
5 Verwerking van de aanvraag in de software van het samenwerkingsverband
1 Inleiding
Werkprocessen stroomlijnen
Naast de onderlinge contacten werken scholen samen met partners in de hulpverlening, zoals (school)maatschappelijk werk, jeugdgezondheidszorg, leerplicht, jeugd-GGZ en jeugdzorg.
Voor een dergelijk interdisciplinair samenwerkingsverband is een adequate stroomlijning van de werkprocessen een must. De werkprocessen kunnen ondersteund worden met passende ICT. De applicatie van het samenwerkingsverband is ontwikkeld om het hart van de samenwerking te zijn.
- Het faciliteert de samenwerking.
- Het ondersteunt en vergemakkelijkt de administratieve taak van iedere rol in het samenwerkingsverband.
- Het biedt rechthebbenden de mogelijkheid om de uitgezette trajecten te bewaken, te monitoren en te evalueren.
- Het bewaakt de statusovergangen in de trajecten en, indien gewenst, bewaakt het de beschikbare budgetten.
Webgebasseerde open structuur, integratie met LVS
De applicatie van het samenwerkingsverband is een volledig webgebaseerde. Dat wil zeggen: 24 uur per dag op alle computers met een internetaansluiting via alle moderne browsers te benaderen. De open structuur maakt real-time integratie met andere webbased systemen mogelijk, zoals leerlingvolgsystemen.
Aanvraag staat centraal
De kern van het samenwerkingsverband is de ondersteuningsbehoefte van de leerling, samengevat in een aanvraag. Vanuit deze aanvraag wordt het hele zorgproces in gang gezet. Interne begeleiders, zorgcoördinatoren en mentoren kunnen een aanvraag indienen vanuit ESIS. Tussen ESIS en het samenwerkingsverband is hiervoor een koppeling gemaakt. Met de koppeling tussen ESIS en het samenwerkingsverband kunt u:
- aanvragen aanmaken en versturen naar het samenwerkingsverband;
- de statuswijzigingen van een aanvraag in de applicatie van het samenwerkingsverband volgen in ESIS;
- (onvolledige) aanvragen in ESIS aanvullen en nogmaals versturen.
2 Informatie uit ESIS verzamelen
Voordat een aanvraag verzonden kan worden naar het samenwerkingsverband, dient u eerst informatie uit het ESIS leerlingdossier te verzamelen. Hieronder wordt uitgelegd hoe u registraties, een groepsplanoverzicht en een toetsoverzicht verzamelt om deze vervolgens te verzenden naar het samenwerkingsverband. Het verzamelen doet u door van de gewenste informatie PDF-bestanden te maken. Deze PDF-bestanden voegt u bij het aanmaken van de aanvraag als bijlage toe. Hoe u dit doet, staat beschreven in hoofdstuk 4.2
2.1 Voorwaardelijke zaken
Voor het uitvoeren van onderstaande werkzaamheden (2.2 e.v.) zijn de juiste rechten nodig. Dit regelt u bij Inrichten > Gebruikers en rollen > Rol. Daar moet “Communicatie met samenwerkingsverbanden” op Volledig staan.
Ook dient de koppeling met de applicatie van het samenwerkingsverband geactiveerd te zijn. In hoofdstuk 3 leest u hoe u dat doet. Raadpleeg ook uw applicatiebeheerder; deze beschikt over het recht om koppelingen te beheren.
2.2 Registraties
Ga naar het leerlingdossier van de betreffende leerling en dan naar het onderdeel Afdrukken.
U maakt een PDF-bestand van de registraties door de volgende stappen te doorlopen:
- Kies voor een volledige weergave van het dossieroverzicht, door te klikken op de knop <Volledig>.
- Selecteer de registraties die u in de afdruk wenst op te nemen.
- Klik op de knop <Volgende>, rechtsonder. Er wordt een PDF-bestand gemaakt. Dit PDF-bestand bewaart u op uw computer en tijdens het aanmaken van de aanvraag voegt u het als bijlage toe.
2.3 Groepsplanoverzicht
Ga naar het leerlingdossier van de betreffende leerling en dan naar het onderdeel Groepsplannen.
Kies linksboven het schooljaar waarvoor u het groepsplanoverzicht wilt afdrukken. Kies Alle boven aan de lijst met schooljaren om een afdruk te maken van de hele schoolloopbaan van de leerling. Klik vervolgens op de knop <Afdrukken>. Een afdrukvoorbeeld verschijnt. Dit slaat u als PDF-bestand op en bewaart u op uw computer. U voegt het tijdens het aanmaken van de aanvraag voor het samenwerkingsverband als bijlage toe.
Wenst u van meer schooljaren een groepsplanoverzicht toe te voegen aan de aanvraag, dan dient u voor ieder schooljaar een overzicht af te drukken en als PDF-bestand op te slaan.
2.4 Toetsoverzicht
Ga naar Overzichten en Exporten > Overzichten – Toetsen - Toetsoverzichten leerlingen en groepen.
Na de selectie van de leerling(en) kiest u Toetsoverzicht voor ouders.
Het Toetsoverzicht voor ouders toont per leerling een overzicht met een tabel en een grafiek per toets. Een toets wordt alleen op het overzicht vermeld als er ook afnames en scores beschikbaar zijn om te tonen. Als die er zijn, wordt altijd in elk geval de tabel getoond. De grafiek wordt getoond voor Cito-toetsen met vaardigheidsscores en een A-E of I-V niveauverdeling.
U kunt kiezen voor overzichten op basis van toetsafnamemoment of op basis van toetsversie.
Maak de gewenste selectie en klik op de knop <Volgende>. Selecteer de betreffende leerling en druk het overzicht vervolgens af door te klikken op de knop <Afdrukken>. Sla het afdrukvoorbeeld op als PDF-bestand en bewaar deze op uw computer.
3 Activeren van de koppeling met de applicatie van het samenwerkingsverband
In het menu-onderdeel Instellen > Koppelingen is een type koppeling Samenwerkingsverband toegevoegd. Wanneer u op Samenwerkingsverband klikt, ziet u deze koppeling. Klik op de knop <Activeren>.
In het activatiescherm vult u uw naam in, zet u een vinkje voor akkoord en vult u de verificatiecode in.
Let op:
De verificatiecode dient identiek te zijn aan de verificatiecode die u in de applicatie van het samenwerkingsverband invult. In de applicatie van het samenwerkingsverband vult u de verificatiecode in onder menu-onderdeel Beheer > Tabblad Organisatie > Instellingen van uw school.
4 Aanvraag verzenden naar het samenwerkingsverband
4.1 Het overzichtsscherm
In het leerlingdossier van ESIS is een menu-onderdeel Samenwerkingsverband toegevoegd. Op het eerste scherm ziet u een overzicht van de verstuurde aanvragen. De volgende informatie is op dit scherm aanwezig:
- Datum aangemaakt: de datum waarop de aanvraag is aangemaakt.
- Korte omschrijving: de korte omschrijving die u in ESIS aan de aanvraag gegeven heeft.
- Aanvraagnummer: het nummer dat het samenwerkingsverband aan de aanvraag gegeven heeft. Dit nummer ontvangt ESIS van het samenwerkingsverband na het succesvol versturen van de aanvraag.
- Aanvraagstatus:de status die de aanvraag in de applicatie van het samenwerkingsverband heeft. Indien de status in Het samenwerkingsverband wordt aangepast, wordt deze ook automatisch in ESIS aangepast.
- Datum gewijzigd: de datum dat de aanvraag in ESIS voor het laatst gewijzigd is.
-
Verzendstatus: de status van de verzending. De volgende statussen zijn mogelijk:
- Opgeslagen: de aanvraag is in ESIS aangemaakt en nog niet verzonden.
- Wordt verzonden: de aanvraag wordt momenteel verzonden.
- Verzonden: de aanvraag is verzonden en in de applicatie van het samenwerkingsverband succesvol ontvangen.
- Fout: het verzenden van de aanvraag is mislukt. U kunt het verzenden op een later moment nogmaals proberen.
4.2 Nieuwe aanvraag aanmaken
Middels de knop <Toevoegen>, links onderaan, kunt u een nieuwe aanvraag aanmaken. Het volgende scherm verschijnt:
- Als eerste staat de applicatie vermeld waar uw school mee koppelt. Indien uw school met meer dan één applicatie koppelt, dient u een keuze te maken.
- Vervolgens selecteert u het samenwerkingsverband waarvoor de aanvraag bestemd is.
- Het aanvraagnummer blijft leeg. Dit nummer wordt bij het succesvol versturen van de aanvraag terugontvangen van het samenwerkingsverband.
- Bij de Contactpersoon zet ESIS uw gegevens neer. Selecteer zo nodig een andere medewerker als die optreedt als contactpersoon. De gegevens die in ESIS bekend zijn, worden automatisch overgenomen.
- Vervolgens geeft u een korte omschrijving en een beschrijving van de aanvraag.
LET OP: Er kunnen geen bijlagen meegezonden worden naar Topdossier. Eventuele bijlagen dien je per mail na te zenden. Zet dus OPP toevoegen op Nee en voeg geen bijlagen toe bij het Overstapdossier.
Bij de aanvraag wordt altijd een Overstapdossier (OSO) van de leerling meegestuurd. De volgende gegevens van de leerling zijn in het OSO-bestand opgenomen:
- Gegevens van de instelling/school
- Gegevens van de leerling en zijn ouders en eventueel verzorgers
- Overstapadvies
- Gegevens over de schoolloopbaan en het zorghandelingsplan
- Verslag van sociaal-emotioneel functioneren (t.a.v. schooltaken en werkhouding)
- Verzuim
- Toetsresultaten
Daarnaast kunt u het ontwikkelingsperspectief van de leerling meesturen, dat u in ESIS heeft ingevoerd.
Wanneer u op de knop <Volgende> klikt, kunt u overige bijlagen toevoegen. Hier voegt u bijvoorbeeld de in hoofdstuk 2 beschreven registraties, groepsplan overzicht of toetsoverzicht toe. De maximale grootte van de bestanden die u kunt toevoegen is 30 MB.
Is de aanvraag volledig en wenst u deze naar het samenwerkingsverband te versturen, dan klikt u op de knop <Opslaan en verzenden>. U klikt op de knop <Opslaan> als u de aanvraag nog niet wenst te versturen maar wel tussentijds wilt opslaan. Op een later moment kunt u dan deze aanvraag weer wijzigen en afronden.
4.3 Een aanvraag wijzigen of verwijderen
Reeds verstuurde aanvragen kunt u wijzigen en nogmaals verzenden naar het samenwerkingsverband. Dit kunt u doen door een aanvraag te selecteren in het overzichtsscherm en te klikken op de knop <Wijzigen>.
U kunt nog niet verzonden aanvragen of aanvragen die afgehandeld zijn verwijderen door op het overzichtsscherm de betreffende aanvraag te selecteren en te klikken op de knop <Verwijderen>.
Als de contactpersoon een medewerker is die uit ESIS verwijderd wordt, blijft hij wel bij de aanvraag staan. Dit is immers de contactpersoon die bekend is bij het samenwerkingsverband. Als u de contactpersoon verandert, moet de aanvraag opnieuw verzonden worden.
4.4 Overzicht van alle opgeslagen en verstuurde aanvragen
Onder het menu-onderdeel Overzichten en exporten > Overzichten is een overzicht “Leerlingdossier – Samenwerkingsverband aanvragen” toegevoegd. In dit overzicht ziet u alle aanvragen die binnen uw vestiging zijn opgeslagen en verzonden. U kunt het overzicht filteren op basis van schooljaren.
De volgende informatie staat in het overzicht:
5 Verwerking van de aanvraag in de software van het samenwerkingsverband
In de applicatie van het samenwerkingsverband ziet u de aanvraag terug via het tabblad ‘Hulpvragen’.
Indien u een aanvraag wilt inzien of wijzigen, klik dan op de aanvraag. De status van de aanvraag staat onder de kop “Status”. De volgende statussen kunnen aan een aanvraag gegeven worden:
Betekenis van de statussen: |
|
Nieuw |
De aanvraag is ingediend bij het samenwerkingsverband. |
Dossier incompleet |
Nog niet alle benodigde documenten zijn aanwezig. De contactpersoon krijgt automatisch een mail met de vraag om de documenten aan te vullen. |
Dossier compleet |
Alle benodigde documenten zijn aanwezig. |
In beraad |
De aanvraag staat op de agenda van de vergadering. |
Gearrangeerd |
De aanvraag is besproken. |
In behandeling |
Er is een besluit genomen. Er zijn nog vervolgstappen nodig of er wordt nog een terugmelding verwacht. |
Afgerond |
Dossier is gesloten. |
Afgewezen |
De aanvraag is afgewezen. |
Wordt de status van een aanvraag in de software van het samenwerkingsverband aangepast, dan wordt de status in ESIS ook automatisch vernieuwd.