NOAT en CUMI
NOAT staat voor Nederlands Onderwijs aan Anderstaligen. Basisscholen kunnen extra geld krijgen voor leerlingen die in aanmerking komen voor de NOAT-regeling. Scholen voor speciaal (basis-) onderwijs krijgen een extra financiering voor leerlingen die voldoen aan de CUMI-regeling.
CUMI staat voor Culturele Minderheden.
ROD
Voor de uitwisseling met ROD geldt dat de NOAT- en de CUMI-regeling gebaseerd wordt op de aanduiding NNCA. NNCA staat voor ‘Niet-Nederlandse Culturele Achtergrond’.
Je kunt de NNCA-informatie invoeren via Mijn Menu – Leerlingen – Leerlingenadministratie – Inschrijvingen
Voor scholen voor Basisonderwijs:
Een leerling heeft een niet-Nederlandse culturele achtergrond als de leerling voldoet aan één van de volgende criteria:
- de ouders aangeven dat de leerling behoort tot de Molukse bevolkingsgroep;
- van wie ten minste één van de ouders geboren is in Griekenland, Italië, (voormalig/oud) Joegoslavië, Kaapverdië, Marokko, Portugal, Spanje, Tunesië of Turkije;
- van wie ten minste één van de ouders als vreemdeling rechtmatig verblijf heeft op grond van een verblijfsvergunning als bedoeld in artikel 8, onder c of d van de Vreemdelingenwet 2000;
- van wie ten minste één van de ouders geboren is in een ander niet-Engelstalig land buiten Europa, echter met uitzondering van Indonesië.
Voldoet een leerling niet aan een van deze criteria, zet dan de NNCA op "---" (niet van toepassing) of op "Nederlandse" wanneer beide ouder afkomstig zijn uit Nederland.
Voor scholen voor SBO en (V)SO geldt dat de CUMI-regeling gebaseerd is op NNCA :
Een leerling heeft een niet-Nederlandse culturele achtergrond als de leerling voldoet aan één van de volgende criteria:
- de ouders aangeven dat de leerling behoort tot de Molukse bevolkingsgroep
- van wie ten minste één van de ouders geboren is in Griekenland, Italië, (voormalig/oud) Joegoslavië, Kaapverdië, Marokko, Portugal, Spanje, Tunesië of Turkije;
- van wie ten minste één van de ouders geboren is in Suriname, Aruba of de Nederlandse Antillen;
- van wie ten minste één van de ouders als vreemdeling verblijf op grond van een verblijfsvergunning als bedoeld in artikel 8, onder c of d van de Vreemdelingenwet 2000;
- van wie ten minste één van de ouders geboren is in een ander niet-Engelstalig land buiten Europa, echter met uitzondering van Indonesië.
Voldoet een leerling niet aan een van deze criteria, zet dan de NNCA op "---" (niet van toepassing) of op "Nederlandse" wanneer beide ouder afkomstig zijn uit Nederland.
Onder Engelstalige landen buiten Europa vallen de volgende landen: Verenigde Staten van Amerika, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. Alle andere landen buiten Europa kunnen dus beschouwd worden als niet-Engelstalige land buiten Europa.
Onder het niet-Europese deel van de voormalige Sovjet Unie vallen de volgende landen:
1. Armenië,
2. Azerbeidzjan,
3. Georgië,
4. Kazachstan,
5. Kirgizische Republiek,
6 Oezbekistan
7. Turkmenistan.
Dit zijn derhalve niet-Engelstalige landen buiten Europa. Alle overige landen behoren tot de Russische Federatie of behoren tot het Europese gedeelte van de voormalige Sovjet Unie.
Verdere inhoudelijke informatie over deze regeling kun je vinden op de site van DUO .
Enkele voorbeelden (er is hier geen rekening gehouden met ouders van wie ten minste één van de ouders als vreemdeling verblijf op grond van een verblijfsvergunning als bedoeld in artikel 8, onder c of d van de Vreemdelingenwet 2000):
Ouder/verzorger 1 is geboren in |
Ouder /verzorger 2 is geboren in |
Aanduiding NNCA Basisonderwijs |
Aanduiding NNCA speciaal (basis) onderwijs |
Nederland |
Nederland |
Nederlands |
Nederlands |
Nederland |
Marokko |
Niet-Nederlands |
Niet-Nederlands |
Suriname |
Nederland |
Nederlands |
Niet-Nederlands |
Suriname |
Turkije |
Niet-Nederlands |
Niet-Nederlands |
Suriname |
Suriname |
Nederlands |
Niet-Nederlands |
Nederland |
Polen |
Nederlands |
Nederlands |
Polen |
Polen |
Nederlands |
Nederlands |
Hongarije |
Hongarije |
Nederlands |
Nederlands |
Rusland |
Italië |
Niet-Nederlands |
Niet-Nederlands |
Armenië |
Oezbekistan |
Niet-Nederlands |
Niet-Nederlands |
Rusland |
Rusland |
Nederlands |
Nederlands |
Nederland |
Italië |
Niet-Nederlands |
Niet-Nederlands |
Turkije |
Turkije |
Niet-Nederlands |
Niet-Nederlands |
Suriname |
|
Nederlands |
Niet-Nederlands |
Polen |
|
Nederlands |
Nederlands |
België |
Duitsland |
Nederlands |
Nederlands |
Verenigde staten |
Canada |
Nederlands |
Nederlands |
Indonesië |
Indonesië |
Nederlands |
Nederlands |
Heb je bij een basisschoolleerling bij Niet Nederlands: NNCA ingevuld, dan valt deze leerling onder de NOAT-regeling voor basisonderwijs. Is het een leerling van het speciaal (basis-)onderwijs, dan valt deze leerling onder de CUMI-regeling.