DL staat voor Didactische Leeftijd, het aantal maanden onderwijs dat een leerling heeft gevolgd.
DLE staat voor Didactisch Leeftijds Equivalent. Het DLE geeft het vermoedelijke niveau aan op basis van het aantal maanden gevolgde onderwijs.
Toetsresultaten worden in ESIS bij de meeste toetsen vertaald naar DLE’s. Een toets voor groep 3 kan niet worden gebruikt om DLE’s voor groep 7 te bepalen en omgekeerd.
DLE-omrekeningen
In ESIS wordt uitgegaan van bekende DLE’s uit het DLE-boek van Gerard Melis.
De scores waarvoor geen DLE berekend kan worden, vult ESIS aan de onderkant met één DLE lager dan de laagst berekende, aan de bovenkant met één DLE hoger dan de hoogst berekende.
Zie onderstaand voorbeeld:
Consequenties van beperkt bereik
Voor de ontwikkeling van een leerling in termen van DLE’s kan dit in de begin- en eindperiode van een schoolloopbaan een vertekend beeld opleveren. Bij het lezen van tabellen en grafieken is het dus zaak om rekening te houden met het beperkte bereik van de DLE-omrekeningen.
Een leerling die begin groep 7 reeds de hoogst gedefinieerde DLE behaalt voor een toets, zal tot en met M8 dezelfde DLE-omrekening behouden. In de grafiek vlakt de lijn dus af.
Voorbeeld van het verschil tussen DL en DLE
Een leerling in groep 6 behaalt in januari een score die correspondeert met een DLE van 25. Deze leerling heeft 35 maanden onderwijs gevolgd, dus een DL van 35.
Deze leerling behaalt na 35 maanden onderwijs een score die verwacht mag worden na het volgen van 25 maanden onderwijs. Deze leerling loopt dus 10 maanden “achter”.