Algemene informatie
Na selectie van Overzichten en Exporten > Overzichten komt u in het scherm Overzicht zoeken.
Vanuit dit scherm kunt u alle overzichten openen, waar u op basis van uw rol toegang toe heeft. Vanuit dit scherm kunt u nu zowel toetsoverzichten, opbrengst- en managementoverzichten als leerlingadministratieve overzichten openen.
ESIS houdt bij welke vijf overzichten u het laatst heeft gebruikt. Daarnaast kunt u zelf nog 10 favoriete overzichten markeren door het sterretje achter het overzicht aan te vinken. Het overzicht komt dan terecht in de keuzelijst onder Favorieten.
-
Zoekveld: Hier kunt u een trefwoord intypen. Als u vervolgens op klikt, worden alle overzichten met het ingevoerde trefwoord getoond.
-
Achter de beschikbare overzichten staat een informatie-icoontje . Door op dit icoontje te klikken verschijnt informatie:
- over het onderdeel waar dit overzicht gebruik van maakt
- de uitvoernaam van het overzicht
- de trefwoorden waarmee dit overzicht gezocht kan worden
- een omschrijving wat dit overzicht toont.
Uitvoer Stappenplan
Om een overzicht of export te genereren wordt een stappenplan doorlopen. Dit stappenplan is voor de diverse uitvoermogelijkheden vrijwel identiek.
- Omschrijving: Hier wordt een toelichting van het gekozen overzicht getoond.
-
Selectiecriteria: Hier selecteert u de gegevens voor de uitvoer, bijvoorbeeld: voor welke leerlingen, welke groepen, welke weken. Deze selectiecriteria kunnen per overzicht verschillen.
De selectiecriteria omvatten vrijwel altijd de volgende velden:- Peildatum: Per welke datum.
- School: Voor welke school dit overzicht gegenereerd dient te worden. De keuzelijst bevat alleen de scholen waar u volgens de autorisatiestructuur toegang toe heeft.
- Vestiging: Voor welke vestiging(en) dit overzicht gegeneerd dient te worden. De keuzelijst bevat alleen de vestigingen waar u volgens de autorisatiestructuur toegang toe heeft.
-
Uitvoer opties: In deze stap geeft u extra informatie op over de manier waarop het resultaat (overzicht/bestand) tot stand moet komen.
Bijvoorbeeld: de sortering van de gegevens, het bestandsformaat van een export of de paginering van de gegevens. - Resultaat: In deze stap ziet u het uiteindelijke resultaat van de uitvoer. Bijvoorbeeld in de vorm van een link (snelkoppeling) naar het bestand (het gewenste resultaat).
- Verzenden: Deze stap biedt u de mogelijkheid om het overzicht of het exportbestand te versturen via een mailbericht naar één of meerdere e-mailadressen. Het overzicht of exportbestand wordt automatisch als bijlage toegevoegd.
Na het aanbrengen van wijzigingen in een veld wordt na het verlaten van dit veld, door op de TAB-toets of op een willekeurige plaats in het scherm te klikken, de inhoud van het veld gecontroleerd.
Bestandsformaten bij uitvoer
Bij een aantal overzichten is het bestandsformaat waarin het overzicht kan worden opgeslagen, beperkt tot het XLS- en pdf-formaat.
De meeste overzichten kunt u echter opslaan met de volgende bestandsformaten:
Extensie | Bestandstype | Omschrijving |
---|---|---|
XLS | Spreadsheet format | Te openen met bijvoorbeeld MS Excel |
Portabel Document Format | Te openen met een PDF reader, zoals de Adobe Acrobat Reader. Levert een bestand op met een vaste lay-out. | |
Image | Portable Network Graphics | Te openen met een programma dat plaatjes in het bestandsformaat PNG kan lezen |
RTF | Rich Text Format | Te openen met tekstverwerkers, spreadsheets, databases etc. |
Mht | Mime HTML | Te openen met een webbrowser, zoals Internet Explorer en Firefox |
Text | Platte tekst | Te openen met tekstverwerkers (kladblok), spreadsheets, databases etc. |
CSV | Comma Separated Values | Te openen met tekstverwerkers, spreadsheets, databases etc. |