Wanneer u als groepsleerkracht voor het eerst een rapport invult, volgt u deze stappen:
(Meer informatie: Gebruikershandleiding ESIS schoolrapport)
- Ga naar Onderwijs > Mijn groep.
- Selecteer uw groep en kies <Schoolrapporten> onderaan.
- Klik op <Toevoegen>
- Vink de leerlingen aan waarvoor u het rapport wilt klaarzetten. Kies ook de rapportperiode waarvoor u dit wilt doen. Door bovenaan deze rapportperiode te kiezen en te klikken op <Doorvoeren bij alle leerlingen> kunt u dit in één keer voor alle leerlingen doen. Klik dan op <Gereed>.
- U kunt nu aanvinken welke rapporten u wilt invullen (met het bovenste hokje kunt u meteen alle hokjes selecteren). U kunt kiezen of u de rapporten per leerling of per vakonderdeel gaat invullen. Klik na het selecteren van de rapporten op uw keuze: <Wijzig per leerling> of <Wijzig per vakonderdeel>.
- Nu opent zich het invulscherm dat u gekozen heeft en kunt u gaan invullen. In het scherm per leerling kunt u bovenin het rapport kiezen en met de pijltjes bladeren tussen de rapporten. Als u heeft ingevuld, kies dan altijd voor <Opslaan> of <Opslaan en naar volgende>. Met de laatste knop worden de ingevulde resultaten opgeslagen en wordt het volgende rapport getoond uit de door u geselecteerde rapporten.
In het scherm per vakonderdeel kiest u eerst een vakonderdeel waarna u op <Zoek> klikt. Pas dan worden de leerlingen getoond. Na invullen klikt u altijd op <Opslaan> of <Opslaan en naar volgende>. - Na invullen en opslaan van de rapporten klikt u op <Vorige> om terug te keren in het scherm met het overzicht van de rapporten. U kunt vanuit dit scherm geselecteerde rapporten afdrukken: selecteer rapporten en klik op <Afdrukken>.
- De rapporten worden in PDF aangemaakt. Door op de link te klikken opent het rapport.
U kunt de rapporten ook downloaden. Klik dan op <Downloaden> . U kunt zo alle rapporten tegelijk op uw computer zetten en naar de printer sturen. - De definitieve rapporten slaat u op bij de leerlingen door op <Archiveren> te klikken.
Door de rapporten te archiveren worden de PDF bestanden bij de leerlingen opgeslagen met een archiefdatum. Zo kunt u of uw collega de rapporten later weer raadplegen. Archiveren is daarmee een belangrijke laatste stap.
Als u gebruikt maakt van een ouderportaal en u heeft in de koppeling ook gekozen voor het uitwisselen van rapporten, dan publiceert u met <Archiveren> tevens de rapporten in het ouderportaal.