Als u keuzelijsten bij de registraties, ondersteuningsniveaus en handelingsplannen wilt inrichten, gebruikt u de hulptabellen voor het dossier in ESIS.
De hulptabellen hebben allemaal ongeveer dezelfde werking. Hier en daar verschillen de beschikbare velden.
Algemene werking Hulptabellen
De algemene werking is als volgt:
- U gaat naar Inrichten > Hulptabellen. Afhankelijk van uw rol ziet u links de Hulptabel-categorieën. Voor deze handleiding gaan we ervan uit dat u de rol Intern begeleider heeft. In die rol ziet u de Hulptabellen dossier bovenaan staan.
-
Klik op de hulptabel die u wilt aanpassen. U ziet nu de keuzelijst links in beeld. In het rechter deel ziet u de velden van het geselecteerde element.
Als u een element wilt aanpassen, voert u de wijzigingen in en klikt u op <Opslaan>.
Als u een element wilt verwijderen, selecteert u het element en klikt u op <Verwijderen>.
Als u een element wilt toevoegen, klikt u éérst op <Toevoegen>, dan voert u de velden in en daarna klikt u op <Opslaan>.
Toelichting Velden
Hieronder geven we een korte toelichting op de velden die u tegenkomt bij de inrichting van de hulptabellen.
Korte naam | De naam zoals deze in de keuzelijst in de schermen verschijnt |
Omschrijving | Een toelichting op de naam. Deze is alleen in dit beheerscherm zichtbaar. |
Toonvolgorde | De positie van het element in de keuzelijst. De keuzelijst sorteert van laag naar hoog. Is de inhoud van Toonvolgorde bij alle elementen gelijk, dan sorteert de keuzelijst op alfabetische volgorde. |
Is vervallen | Een element dat al een keer is gebruikt, kunt u niet verwijderen. Zet u een vinkje bij Vervallen, dan zal het element niet meer in de keuzelijst getoond worden. Daar waar het element is gebruikt, ziet u het nog terug. |
OSO-code |
Dit veld wordt getoond bij de hulptabel Diagnose. De OSO-code is de code die bij een OSO-overdracht wordt meegegeven bij het element en die andere systemen kan inlezen. De OSO-codes zijn gebaseerd op de DSM-lijst (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) en zijn vastgelegd door de in OSO deelnemende softwareleveranciers: |
Toelichting hulptabellen Dossier
Instrumentenselectie ontwikkelingsprofiel
In deze tabel geeft u aan welke hoofdtoetsen u wilt zien in het Ontwikkelingsperspectief van de leerling. Op basis van de toetsen die u hier selecteert, leidt ESIS af voor welke vormingsgebieden u leerrendementsverwachtingen vast wilt leggen en voor welke vormingsgebieden u groepsplannen wilt opstellen. Het is aan te raden per vormingsgebied maximaal twee toetsen te selecteren. Twee, vanwege de leesbaarheid van de diverse grafieken in het ontwikkelingsperspectief van de leerling.
Registratie onderwerp
De hulptabel met Registratieonderwerpen vult u met de diverse onderwerpen waar registraties bij u op school over kunnen gaan. Het registratieonderwerp wordt ook gebruikt bij het afdrukken van gegevens om selecties te maken. Voorbeelden van registratieonderwerpen zijn: sociaal emotionele ontwikkeling, thuissituatie, rekenen, taal, lezen.
Soort diagnose
In het dossier van een leerling kunnen diagnoses geregistreerd worden. Dit zijn dan registraties van het type Diagnose. U kunt een onderverdeling maken in soorten Diagnoses. Deze soorten maakt u in deze tabel aan. Voorbeelden van diagnoses zijn dyslexie, ADHD, ADD, PDD-NOS.
Soort extra ondersteuning
In het dossier van een leerling kunnen registraties aangemaakt worden over de extra ondersteuning die een leerling krijgt. U kunt daarbij kiezen uit een aantal mogelijkheden voor Extra ondersteuning. Deze mogelijkheden legt u vast in deze hulptabel. Voorbeelden van extra ondersteuning: hulp in de groep, logopedie, ambulante zorg.
Soort incident
In het dossier van een leerling kunnen incidenten geregistreerd worden. In de hulptabel met incidenten legt u vast welke soorten incidenten u wilt registreren.
Uitstroomniveau
De hulptabel met uitstroomniveaus is van belang voor het ontwikkelingsperpectief van de leerling. U geeft erin aan wat de uitstroommogelijkheden zijn voor leerlingen die van uw school komen. Bij ieder uitstroomniveau geeft u aan welke range van DLE’s hier bij hoort. Deze tabel wordt met een standaard-Rovictvulling uitgeleverd. Met name SBO- en (V)SO-scholen moeten nakijken of deze tabel ook voor hun school de juiste waarden bevat.
Let op:
In deze tabel kunt u bij een uitstroomniveau aangeven of het een VSO-uitstroom betreft. In dat geval wordt het uitstroomniveau alleen getoond bij leerlingen die een inschrijving op VSO-schoolschoort hebben.
Ondersteuningsniveau
Werkt uw school met ondersteuningsniveaus, dan kunt u de verschillende ondersteuningsniveaus in deze tabel aanmaken. In het dossier van een leerling geeft u dan aan wat het ondersteuningsniveau van de leerling is.
Instellingen Dossier
De Algemene werking van Instellingen vindt u in dit artikel: Algemene werking Instellingen.
Voor de module Dossier zijn de volgende instellingen beschikbaar:
- Instelling: Bandbreedte van de leerrendementsverwachting (in %).
Toelichting: Deze instelling bepaalt de bandbreedte waarbinnen het signaal van de leerrendementsverwachting vastgesteld wordt. (in procenten). Als de Leerrendementsverwachting (op DL = 60) bijvoorbeeld 50 is en de bandbreedte 20% dan betekent dit dat scores boven de 55 en onder de 45 om hoog respectievelijk laag worden beoordeeld. - Instelling: Scoringsmethode voor groei die gebruikt moet worden als basis voor grafieken en uitstroombestemmingen. (Zie ook: Handleiding Groepsplannen en Ontwikkelingsperspectieven)
Toelichting: U kunt zelf kiezen of u de uitstroombestemmingen en grafieken in het Ontwikkelingsperspectief en uw groepsplannen wilt baseren op vaardigheidsscore of DLE. Deze keuze maakt u op vestigingsniveau.
Aanbevolen voor vestigingen met schoolsoort BO en SBO: Vaardigheidsscore.
De grafieken worden dan getoond in vaardigheidsscores. Ook de uitstroombestemmingen worden op basis van vaardigheidsscores bepaald. En de doelen en groei worden in vaardigheidsscores getoond.
Aanbevolen voor vestigingen met schoolsoort SO: DLE.
De grafeiken worden dan getoond met DLE. Ook de uitstroombestemmingen worden op basis van DLE bepaald. De doelen en groei worden in DLE getoond. - Instelling: Standaard dossierindeling. (Zie ook: Stappenplan Dossierindeling).
Toelichting: Deze instelling geeft aan welke dossierindeling er gebruikt wordt bij het tonen van het dossieroverzicht voor leerlingen uit een bepaalde groep-onderwijssoort combinatie als er geen specifieke dossierindeling is opgegeven voor die combinatie.
Dit is dus de dossierindeling waarop teruggevallen wordt als er geen dossierindeling is opgegeven bij een groep - onderwijssoort. Bij het onderhoud van groepen in de onderwijsstructuur kunnen dossierindelingen opgegeven worden voor iedere groep-onderwijssoort combinatie.